Liiketoiminnan perusasiat alkavat mittareista ja mittaroinnista
Kuuluisan blogisarjani edellisessä osassa palasin takaisin CRM:n perusasioihin. Tarkennettuna aktiviteettien hallintaan ja keräämiseen.
Sitä aikaisemmassa osassa aiheutin meteliä CRM mittareiden hyödyntämisestä liiketoiminnan ennustamisessa. Tavoitteet ja niihin pääsemisen askeleet ovat liiketoiminnan, ja näin myös CRM:n pohjana. Usein kuitenkin mittarit – vaikka olisivatkin ajankohtaisilla ja ennustavilla luvuilla kunnossa – jäävät omiksi piirakoikseen ja pylväikseen antamatta meille syvempää analyysiä miltä polulta tulokset ovat muodostuneet.
Interaktiiviset mittarit kertovat jokaisen pelaajan roolin menestyksessä
Kun meillä on mahdollista joukkueena nähdä suoraan sarjataulukosta muutakin tietoa kuin pelkät pisteet, saamme paljon paremman kuvan siitä, miten jokainen joukkueen osa ja pelaaja on pärjännyt osana kasattua pistesaldoa. Esim. mikä on digitaalisen markkinoinnin rooli liidigeneroinnissa, ja minkälaisilta ostopoluilta liidit ollaan generoitu?
Tilanteet muuttuvat jatkuvasti, myyntitilanteet saavat yllättäviä mahdollisuuksia ja oikeita suunnan muutoksia pitää pystyä tekemään nopeasti. Siksi meidän tulee pystyä pureutumaan CRM:ssä mittareihin syvälle yksityiskohtiin ja selvittämään hetkessä mistä tulokset ovat syntyneet. Yksinkertaisuudessaan tämä tarkoittaa sitä, että klikkaamme kännykällämme CRM- sovelluksessa kuukauden myyntisaldoa ja saamme haluamamme myyntisaldon yksityiskohdat selville samasta näkymästä. Tämän jälkeen on helppo tehdä johtopäätökset ja kommunikoida eteenpäin tarvittavat seuraavat stepit.
Datan hyödyntäminen suoraan CRM:stä
Emme saa antautua vanhoille ei-interaktiivisille piirakoille ja pylväille! CRM- järjestelmät ja niiden mobiilisovellukset saadaan tänä päivänä helposti näyttämään jokaiselle juuri heille relevantit mittarit ja datan mittareiden tulosten takana.
Microsoft Dynamics 365 ja Power BI integraatio on osoittanut sen, kuinka helposti voimme rakentaa reaaliaikaisia ja ennustavia mittareita jokaisen eri liiketoiminnan osa-alueen ja työntekijän tarpeisiin yhdistämällä tietoa eri lähteistä.
Nyt meillä on jatkuvasti käsillämme tarkka tieto siitä, miten suunnitellut askeleet toteutuvat matkallamme tavoitteisiin pääsemiseen, jotta voimme tehdä oikeita ja nopeita suunnan muutoksia palvellaksemme asiakkaitamme paremmin.