CRM ja ERP lyhenteet kuulostavat todella tylsiltä – eikö totta? Etkä siksi ole perehtyneet niihin tarkemmin tai tarpeeksi aiemmin? Kenties olet kuullut niistä useinkin puhuttavan, muttet ole tarkemmin perehtynyt niiden sisältöön. Kokosimme sinulle siksi for dummies -tyylisen jutun, jossa kerromme, mitä CRM ja ERP tarkoittavat. Kerromme myös, miksi nämä lyhenteet ovat niin sairaan tärkeitä yrityksen menestykselle. Sinun kannattaa tietää CRM:stä ja ERP:stä ainakin tämän jutun verran. Jatka siksi lukemista!
CRM ja ERP pähkinän kuoressa
- CRM = asiakkuushallintajärjestelmä
- ERP = toiminnanohjausjärjestelmä
- Digitalisoituneessa maailmassa CRM ja ERP ovat yhdistyneet.
- Niistä puhutaan tänä päivänä nimellä liiketoiminta-alusta tai liiketoimintajärjestelmä.
CRM – työkalu markkinoinnille, myynnille ja asiakaspalvelulle
CRM on työkalu markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun yhteispelin parantamiseen.
CRM toimii työkaluna yrityksen asiakkuuksien hallinnassa. CRM:llä tähdätään asiakassuhteiden parempaan hoitamiseen. Loppupeleissä myynnin ja liikevaihdon kasvattamiseen.
CRM-järjestelmää hyödyntämällä:
- yrityksesi asiakasymmärrys paranee
- markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu tehostuvat
- kohdistat toimia yrityksesi tuottoisimpiin asiakkaisiin
- tuotat yksilöllisiä tuotteita ja palveluita sekä markkinointiviestintää
- tarjoat parempaa monikanavaista asiakaspalvelua
- tehostat yhteistyötä, vähennät päällekkäistä työntekoa ja sähläystä
- lisäät asiakastyytyväisyyttä
- kasvatat myyntiä
- vähennät asiakaskatoa
CRM-järjestelmään kirjataan yleensä asiakkaiden yhteystietoja sekä sovittuja tapaamisia ja muistiinpanoja. Näet esimerkiksi kuka on ollut viimeksi yhteydessä asiakkaaseen ja milloin. Voit katsoa, mitä viestejä asiakkaalle on lähetetty. Seuraat, kuinka monia asiakkaita on tietyn ajan sisällä kontaktoitu. Ja lisäksi paljon muuta, mutta tässä olivat ehkäpä ne tärkeimmät.
CRM = Customer Relationship Management
CRM on suomeksi joko asiakkuuden tai asiakkuuksien hallinta tai asiakkuuksien johtaminen.
ERP – työkalu yrityksen sisäisille prosesseille
ERP on työkalu projektien, liiketoiminnan kehityksen, tuotannon, taloushallinnon ja HR:n yhteispelin parantamiseen.
ERP on toiminnanohjausjärjestelmä. Se pitää reaaliaikaisesti huolen yrityksesi sisäisistä perusprosesseista. Loppupeleissä ERP-järjestelmällä pyritään tehokkuuden lisäämiseen ja kustannusten vähentämiseen.
ERP- järjestelmää käytetään yleisimmin:
- projektien hallintaan,
- taloushallintaan,
- henkilöstöhallintoon,
- tuotannon ohjaukseen,
- toimitusketjun, huollon, varaston, materiaalien sekä oston ja myynnin hallintaan
ERP-järjestelmällä hallitaan yrityksen sisäistä tietokaaosta. Sillä helpotetaan yrityksen eri liiketoimintaosien sekä ulkoisten kumppaneiden välistä tiedon kulkua. ERP:llä lisätään yrityksen tuottavuutta, vähennetään päällekkäistä työntekoa ja sähläystä, nopeutetaan asioiden käsittelyä sekä päätöksentekoa.
ERP = Enterprise Resource Planning
ERP on suomeksi toiminnanohjausjärjestelmä.
CRM ja ERP = Dynamics 365 -liiketoiminta-alusta
CRM ja ERP ovat molemmat elintärkeitä yrityksen liiketoiminnalle.
Microsoft Dynamics 365 on yhdistänyt perinteiset CRM ja ERP -toiminnot yhdeksi liiketoiminta-alustaksi. Yrityksen kaikki liiketoiminta-alueet löytyvät näin yhdestä ja samasta järjestelmästä. Ja digitalisoituneessa ajassamme järjestelmä löytyy tietenkin pilvestä.
Me Midpointedilla tarjoamme kumppaniyrityksillemme Microsoft Dynamics 365 -liiketoiminta-alustan käyttöönottoja sekä niihin liittyviä kustomointiprojekteja.
Lähtökohtamme on asiakkaidemme liiketoiminnan syvällinen ymmärtäminen. Ratkaisumme keskittyvät näin asiakkaidemme työtapojen modernisointiin ja digitalisointiin sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Hyöty Dynamics 365 -liiketoiminta-alustan käytöstä tulee yritykselle ennen kaikkea myynnin, markkinaosuuden ja tehokkuuden kasvusta.
Microsoft Dynamics 365 integroituu lisäksi näppärästi Microsoft-tuoteperheeseen, kuten Outlookiin, Sharepointiin sekä sosiaalisen median analytiikka-työkalu Social Engagementiin.
Ole yhteydessä meihin, niin kerromme lisää!